Facebook
www.zmierz-nie-szacuj.pl

Nowa Piramida Żywienia (i Aktywności Fizycznej). Co zalecają eksperci?

poniedziałek, 11 lipca 2016 [15:30]
Każdy sportowiec zdaje sobie sprawę z tego, jak istotna jest odpowiednia dieta. Nie ważne, czy przygotowujesz się do triathlonu, chcesz zbudować kulturystyczną sylwetkę czy też regularnie biegasz, by zrzucić zbędne kilogramy. W każdym przypadku to, co jesz ma co najmniej tak samo duże znaczenie dla osiąganych wyników, jak aktywność sportowa. Dotyczy to również osób, które trenują głównie po to, by cieszyć się dobrym zdrowiem. W końcu regularny ruch to gwarancja lepszego samopoczucia i zdrowia… ale również tylko wtedy, gdy połączysz sport ze zdrowym odżywianiem.
 
W Polsce od lat popularna jest Piramida Żywienia publikowana przez Instytut Żywności i Żywienia. Instytut opracowuje piramidę na podstawie najnowszych badań naukowych, m.in. publikowanych przez WHO. Poprzednia wersja pochodziła z 2009 roku, a najnowsza powstała w tym roku. Jakie zmiany zalecają eksperci?
 
  1. Najważniejsze miejsce w diecie zajmują warzywa i owoce. Wcześniej były umieszczone na miejscu drugim, a teraz znajdują się na najniższym żywieniowym piętrze. Im bliżej podstawy piramidy, tym dany typ produktów powinien być spożywany częściej i w większych ilościach. Warzywa i owoce są na samej podstawie (nie licząc dodatkowego piętra obejmującego aktywność sportową) – i powinny być podstawą również w Twojej diecie. Według najnowszych badań, warzywa i owoce mają kluczowy wpływ na nasze zdrowie i powinny stanowić przynajmniej połowę codziennej żywności. Warto przy tym pamiętać, że warzywa są ważniejsze od owoców. Eksperci zalecają proporcje 3:1, czyli trzy razy tyle warzyw, co owoców.
     
  2. Wyeliminowanie soli. Lubisz przyprawiać potrawy dodatkową porcją soli? Jeśli chcesz cieszyć się dobrym zdrowiem, najlepiej zrezygnuj z tego zwyczaju. W nowej wersji piramidy możemy zobaczyć ikonę przekreślonej solniczki. Pojawiają się również zioła, którymi warto zastąpić sól, jeśli chcesz poprawić smak potraw.
     
  3. Ważna jest dieta i aktywność fizyczna. Innymi słowy, Instytut Żywności i Żywienia postanowił podkreślić to, o czym wspomnieliśmy na wstępie: zarówno to co jesz, jak i ilość ruchu mają wpływ na Twój organizm i o obu tych elementach trzeba pamiętać. By zaznaczyć ten fakt, piramida dostała dodatkowe piętro – podstawę przedstawiającą proponowane formy aktywności fizycznej. Rozszerzono również nazwę diagramu. Wcześniejsza Piramida Żywieniowa stała się Piramidą Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej. Instytut zaleca minimum 30-45 minut sportu każdego dnia.
 
Jak mówi prof. Mirosław Jarosz, dyrektor Instytutu Żywności i Żywienia, przekaz piramidy można w skrócie przedstawić następująco: spożywajmy mniej cukru, soli i tłuszczu, a więcej błonnika. Listę dokładniejszych zaleceń znajdziecie na stronie instytutu. Pełną wersję piramidy możecie zobaczyć poniżej:
 
Piramida Zdrowego Żywienia i Aktywności Sportowej
 
Warto dodać, że piramida została stworzona dla osób, które nie mają problemów ze zdrowiem. Stosowanie się do zaleceń pozwoli utrzymać organizm w dobrej kondycji. Jeśli natomiast zmagasz się z otyłością, nadciśnieniem czy cukrzycą powinieneś skonsultować się z lekarzem i dietetykiem, którzy opracują dla Ciebie specjalne zalecenia.
 
A jeśli już teraz regularnie trenujesz i chcesz przekonać się w jakiej kondycji jesteś, zapraszamy na badania wydolnościowe. Dzięki nim poznasz szczegółowo parametry pracy Twojego organizmu, które mają wpływ na zdrowie i wyniki sportowe. Dowiesz się również, jak dostosować plan treningowy i dietę do Twoich indywidualnych predyspozycji.