Facebook
www.zmierz-nie-szacuj.pl

Roztrenowanie: Czym jest? Kto potrzebuje roztrenowania?

wtorek, 4 października 2016 [19:58]
Czym jest roztrenowanie? Mówiąc najprościej jest to okres, w którym sportowiec robi sobie przerwę. W tym czasie nie trzeba rezygnować całkowicie z aktywności sportowej. Jedni uprawiają alternatywne dziedziny, inni zmniejszają intensywność ćwiczeń, ale są i tacy, którzy całkowicie rezygnują ze sportu. Dlatego roztrenowanie jest dla wielu sportowców po prostu synonimem wakacji.
 

 

 

 

Czy potrzebujesz roztrenowania?

Z roztrenowaniem jest podobnie, jak z urlopem. Nawet jeśli kochasz swoją pracę (co niestety rzadko się zdarza), a nawet chętnie wyrabiasz nadgodziny, prędzej czy później poczujesz się zmęczony. Regularne wykonywanie dowolnej czynności zaczyna w końcu męczyć. Niezależnie czy robisz coś zarobkowo czy hobbystycznie. Choćby z tego względy roztrenowanie jest dobrym pomysłem. Nawet jeśli sezon był pełen sukcesów a kolejne treningi bardzo satysfakcjonujące, z pewnością chętnie zrobisz sobie przerwę. W końcu będziesz mógł spędzić więcej czasu z rodziną i znajomymi, nadrobić zaległości w ulubionym serialu albo wyjechać na wymarzone wakacje bez wyrzutów sumienia, że treningi przepadają. Innymi słowy, roztrenowanie pozwala przełamać rutynę i psychicznie odpocząć od uprawianej dyscypliny.
 
Oczywiście równie ważny jest odpoczynek fizyczny. Organizm wreszcie będzie mógł się w pełni zregenerować. Dzięki temu spada ryzyko kontuzji. A po pewnym czasie zarówno Twoje ciało jak i umysł zaczynają odczuwać brak sportu, co sprawia, że już nie możesz doczekać się, aż wrócisz do ćwiczeń. Innymi słowy, roztrenowanie to dobry sposób na to, by wrócić do wybranej dyscypliny z nowym zapałem.
 
A może te argumenty Cię nie przekonują, bo cały czas cieszysz się na myśl o kolejnych treningach i nie masz ochoty na jakąkolwiek przerwę? To też dobrze. Jeżeli czujesz, że nie potrzebujesz odpoczynku i chcesz kontynuować ćwiczenia – nic nie stoi na przeszkodzie, by właśnie tak zrobić. Roztrenowanie nie jest niezbędne. Zwłaszcza u hobbystów, dla których sport jest sposobem na oderwanie się od pracy, a treningi nie pochłaniają tak wiele czasu i sił. Innym słowy: możesz trenować bez przerwy przez cały rok, jeśli tylko masz na to ochotę.
 
Podsumowując, roztrenowanie jest z reguły stosowane przed profesjonalnych sportowców oraz hobbystów, którzy cały sezon intensywnie przygotowują się do zawodów, piłują życiowe rekordy itp. Osoby, które biegają, by schudnąć albo uprawiają sport czysto rekreacyjnie nie potrzebują przerwy.
 
 

Jak powinno wyglądać roztrenowanie?

Nie ma jednego przepisu na to, jak powinno wyglądać roztrenowanie ani jak długo musi trwać. Wszystko zależy od preferencji zawodnika i intensywności minionego sezonu. Jedni sportowcy odpoczywają przez tydzień, ale nie brakuje też zawodników, którzy robią sobie dwumiesięczną przerwę. Jeżeli czujesz się wyjątkowo wykończony i brak Ci motywacji do treningów, możesz przeznaczyć na roztrenowanie nawet cały kolejny sezon.
 
A jak zagospodarować ten czas? Możesz wykorzystać jedną z tych możliwości:
  • Całkowicie odpuść treningi i zapomnij o diecie. Rób to, na co masz ochotę. Jeżeli najdzie Cię chęć by pobiegać, popływać albo poćwiczyć siłowo – po prostu tak zrób. Nie musisz skupiać się na jednej formie aktywności. Totalna „wolna amerykanka”.
  • Uprawiaj dalej wybraną dyscyplinę, ale zmniejsz intensywność ćwiczeń i liczbę treningów. Biegacze mogą skrócić dystans albo pozwolić sobie na wolniejszy bieg. Osoby skupione na treningu siłowym mogą ściągnąć połowę ciężarów i robić mniej powtórzeń. Dobrym pomysłem jest też skupienie na technice – przy mniejszym wysiłku łatwiej o jej dopracowanie.
  • Zrób analizę poprzedniego sezonu i zaplanuj kolejny. Przerwa w ćwiczeniach to dobry czas, by dokładnie przyjrzeć się dotychczasowym osiągnięciom. Być może w sezonie nie miałeś dość czasu, by przeanalizować wyniki z kolejnych startów. Teraz jest dobry moment, by nad nimi przysiąść – może uda Ci się wyciągnąć nowe, ciekawe wnioski, które pozwolą na lepsze zaplanowanie kolejnego sezonu. Skoro nie idziesz na trening, to możesz też zająć się sprzętem i dokonać niezbędnych napraw lub zakupów.
  • Zacznij uprawiać inną formę treningu. Każdemu biegaczowi przyda się trochę ćwiczeń siłowych, a miłośnikom ciężarów pomoże trening cardio. Dobry plan treningowy najczęściej łączy obie formy w różnych proporcjach. Roztrenowanie to dobry czas, by zacząć interesować się tym rodzajem ćwiczeń, którym zajmujesz się rzadziej. Dzięki temu w sezonie łatwiej będzie Ci zastosować plan obejmujący jeden i drugi typ treningu.
Po okresie odpoczynku trzeba się oczywiście liczyć ze spadkiem formy. A to oznacza, że pierwszy trening po wakacjach nie powinien być zbyt intensywny. Zapomnij na chwilę o rekordach z poprzedniego sezonu i zaplanuj stopniowe odbudowanie formy. Regeneracja i rozsądne szlifowanie kondycji to skuteczny sposób na to, by w nowym sezonie osiągnąć jeszcze lepsze rezultaty.
 
W pokonywaniu kolejnych rekordów pomogą Ci również badania ergospirometyczne. Zapraszamy na diagnostykę wydolnościową, która pozwoli Ci dokładnie poznać własne osiągi i szczegółowo rozplanować treningi.