Facebook
www.zmierz-nie-szacuj.pl

Jak zmierzyć ilość tkanki tłuszczowej?

środa, 2 listopada 2016 [18:41]
Ilość tkanki tłuszczowej jest ściśle związana ze zdrowiem i poziomem wytrenowania. Kontrolowanie ilości tłuszczu w organizmie jest bardzo pomocne również wtedy, gdy chcesz zadbać o proporcje sylwetki. Ta informacja jest znacznie ważniejsza niż sama waga ciała. Jak więc możesz dowiedzieć się, jak wiele tkanki tłuszczowej znajduje się w Twoim ciele?
 
Szukając odpowiedzi na pytania dotyczące właściwej masy ciała wiele osób sięga po wskaźnik BMI. To prosta metoda kontrolowania wagi, jednak jak każdy łatwy sposób, ma znaczne wady. Przede wszystkim określa jedynie stosunek masy ciała do wzrostu. To oznacza, że nie bierze pod uwagę np. wagi mięśni. Wadę BMI można bardzo łatwo zauważyć, jeśli wyliczymy jego wartość dla atlety.
 
Zróbmy eksperyment z Mariuszem Pudzianowskim. Znany strongman ma 188 cm wzrostu i waży 112 kg. Wpisujemy dane do dowolnego kalkulatora BMI i… Wychodzi na to, że Pudzian powinien czym prędzej wziąć się za odchudzanie, bo według wskaźnika ma I stopień otyłości. Problem w tym, że Pan Mariusz ma bardzo niewiele tkanki tłuszczowej, a jego waga wynika z rozrośniętej masy mięśniowej.
 
BMI nie pozwoli nam na oszacowanie procentowej ilości tłuszczu w naszym organizmie. A w jaki sposób możemy się dowiedzieć, ile mamy tkanki tłuszczowej?
 

Miara krawiecka i kalkulator

Dość dokładny wynik możesz uzyskać za pomocą miary krawieckiej i kalkulatora. Wystarczy, że zmierzysz szyję, pas oraz biodra, a następnie skorzystasz z odpowiedniego wzoru. Nie podajemy szczegółów równania, bo w sieci znajdziesz mnóstwo gotowych kalkulatorów, które wykonają obliczenia za Ciebie. Trzeba jedynie wklepać pomiary, a strona poda Ci wynik. Tutaj znajdziesz przykładowy kalkulator tkanki tłuszczowej.
 
A jeśli chcesz tylko sprawdzić, czy w ogóle powinieneś zacząć ćwiczyć, możesz sięgnąć po inną prostą metodą z wykorzystaniem miary. Zmierz obwód talii. Jeśli przekracza on 94 cm (dla mężczyzn) prawdopodobnie grozi Ci otyłość brzuszna i rozpoczęcie treningów będzie zdecydowanie dobrym pomysłem. W przypadku kobiet wartością alarmującą jest 80 cm. 
 

Urządzenia do pomiaru tkanki tłuszczowej

W sklepach możesz znaleźć urządzenia służące do pomiaru ilości tkanki tłuszczowej w warunkach domowych. Pomiar polega na przepuszczaniu prądu elektrycznego o niewielkim natężeniu przez ciało. Zaawansowane aparaty podają nie tylko ilość tłuszczu, ale również zawartość wody i tkanki mięśniowej. Pomiar jest nieinwazyjny. Z reguły wystarczy przytrzymać aparat w odpowiedniej pozycji przez kilkadziesiąt sekund.
 
Jeśli masz zamiar sprawić sobie taki gadżet, zwróć uwagę na walidację medyczną. Jeżeli urządzenie jej nie ma, wyniki prawdopodobnie będą mało wiarygodne. Walidacja medyczna oznacza, że sprzęt podaje rezultaty zbliżone do medycznych sposobów wykonywania pomiaru.
 

Badania wydolnościowe z pomiarem tkanki tłuszczowej

Powyższe sposoby pozwalają w miarę dokładnie określić ilość tkanki tłuszczowej w organizmie, jednak sportowcom oraz osobom, które chcą na dobre wziąć się za odchudzanie polecamy przede wszystkim badania wydolnościowe. Profesjonalna diagnoza ergospirometryczna z pomiarem tkanki tłuszczowej pozwoli Ci na otrzymanie bardzo dokładnego wyniku. Zaletą badań jest również to, że za jednym zamachem poznajesz wiele wartościowych wskaźników, które określają stopień wytrenowania i pozwalają na lepsze zaplanowanie kolejnych ćwiczeń. Dowiesz się na przykład, jak intensywnie powinieneś trenować, by spalać tłuszcz najefektywniej. Indywidualna diagnoza pozwoli Ci wyciągnąć z ćwiczeń maksimum skuteczności.
 
Za badania oczywiście trzeba zapłacić, ale koszt jest na tyle niewysoki, że na profesjonalną diagnozę może sobie pozwolić każdy sportowiec – profesjonalista i hobbysta. Przed przystąpieniem do badań dobrze jest rozpocząć treningi. Wybierz się na diagnozę przynajmniej po miesiącu w miarę regularnych ćwiczeń.
 
Jeśli natomiast zamierzasz pozbyć się nadwagi i chcesz mieć wiarygodne dane oraz dobry plan na dobry początek, zapisz się na analizę składu ciała. To okrojona forma diagnozy, w której określa się ilość tłuszczu, wody i mięśni w organizmie. Badany jest również metabolizm w spoczynku. Przy okazji otrzymujesz indywidualne porady dotyczące ćwiczeń i plan treningowy.