Facebook
www.zmierz-nie-szacuj.pl

Jak zmotywować się do ćwiczeń? 7 sposobów na większą motywację do treningu

piątek, 25 listopada 2016 [14:27]
Regularnie trenowałeś, ale kontuzja wykluczyła ćwiczenia na kilka tygodni i teraz trudno zebrać siły, by wrócić do ćwiczeń? A może chcesz zacząć trenować po raz pierwszy w życiu, ale zawsze planujesz start od jutra, od przyszłego tygodnia albo nowego roku? Choć wszyscy wiemy, jak dużo radości może dawać sport i jak ważny jest dla zdrowia, czasem niełatwo zabrać się za ćwiczenia. Miękka kanapa ma ogromną siłę przyciągania, a i serial sam się nie obejrzy… Nie można jednak przekładać treningu w nieskończoność. Jak więc się zmotywować do rozpoczęcia ćwiczeń? I co robić, żeby utrzymać regularność treningów? Kilka prostych sposobów pomoże Ci w znalezieniu chęci i sił do biegania, pływania czy jazdy na rowerze.
 

 

Znajdź partnera do ćwiczeń lub grupę treningową

Samemu łatwo znaleźć powody, które pozwolą Ci na odłożenie treningu na kolejny dzień. Jest zbyt zimno albo zbyt ciepło, a może siłownia za daleko… Banalne wymówki jednak nie wystarczą Twojemu partnerowi. Musisz mieć dobry argument, żeby odwołać spotkanie z kolegą czy koleżanką, z którymi umówiłeś się na wspólny trening. Nie ma mowy o prostych wymówkach. Zresztą, gdy Ty nie masz chęci na ćwiczenia, druga osoba namówi Cię na trening, a gdy to partner zacznie narzekać, Ty zachęcisz jego do wyjścia. Wzajemne motywowanie się jest o wiele łatwiejsze niż zbieranie się do trenowania samemu.
 
W dodatku ćwiczenia z drugą osobą są o wiele przyjemniejsze. Zawsze znajdzie się chwila, żeby porozmawiać, a jeśli mieszkacie blisko siebie to macie urozmaiconą drogę do domu. Ćwiczenia z partnerem to także nutka rywalizacji. Z pewnością chętnie pokażesz na co Cię stać.
 
Oprócz umawiania się ze znajomymi, możesz wybrać się na trening grupowy. Każdy klub fitness oferuje ćwiczenia w grupach, prowadzone przez trenerów. Istnieją też nieformalne grupy, które organizują się za pośrednictwem mediów społecznościowych. Sprawdź, czy znajdziesz interesującą grupę w Twoim mieście.
 

Korzystaj z aplikacji dla sportowców

Jakiś czas temu pisaliśmy o aplikacjach dla biegaczy oraz aplikacjach dla rowerzystów. Jeśli jeszcze nie korzystasz z takich programów, musisz je wypróbować. Aplikacje mierzą liczbę pokonanych kilometrów, podpowiadają plany treningowe a nawet podają instrukcje w trakcie ćwiczeń, gdy pokonujesz trasę zbyt wolno lub zbyt szybko. Gdy możesz dokładnie obserwować postępy na kolejnych treningach, motywacja rośnie. Widzisz, że wysiłek nie idzie na marne, a z każdym kolejnym tygodniem będzie coraz lepiej.
 
Aplikacje to również funkcja społecznościowa. Wynik treningu można opublikować na Facebooku i w serwisach sportowych powiązanych z danym programem. To prawda, że każdy ćwiczy przede wszystkim dla siebie, ale znajomi wyrażający podziw w komentarzach z pewnością zachęcą Cię do większej dawki sportu. 
 

Nie przesilaj się

Czasem dobrze jest dać sobie solidny wycisk, ale na pewno nie wtedy, gdy dopiero zaczynasz trenować lub wracasz po dłuższej przerwie. Po pierwsze, zbyt ostry start do duże ryzyko kontuzji. Po drugie, wcale nie poczujesz się lepiej. Po przesadnie ciężkim treningu będziesz przemęczony, a następny dzień możesz spisać na straty. Bolące mięśnie, złe samopoczucie i rozdrażnienie to typowe efekty przetrenowania. Po takich skutkach ćwiczeń, raczej nie będziesz z utęsknieniem wyczekiwać kolejnych ćwiczeń. Wręcz przeciwnie. Jeszcze trudniej będzie się zabrać do trenowania, bo sport będzie Ci się kojarzył z nieprzyjemnym wysiłkiem i bólem. Nie o to przecież chodzi.
 
Zaczynaj powoli. Potraktuj pierwsze treningi jako przygotowanie do kolejnych ćwiczeń. Po bardzo długiej przerwie wystarczy nawet 10 minut biegu czy aerobiku. Kolejnego dnia wykonaj tyle samo, a jak poczujesz, że masz ochotę na więcej, wydłużysz czas do 15 minut itd. To najlepszy sposób, by wpaść w ten przyjemny „ciąg”, który sprawia, że po prostu chcesz kolejny raz przebrać się w sportowe ciuchy i zacząć się ruszać. Nie bój się też odpuszczania, gdy trenujesz regularnie. Nie musisz za każdym razem osiągać wyniku lepszego niż poprzednio. Raz jesteś w lepszej formie, a raz w gorszej. To normalne. Liczy się postęp w długim okresie.
 

Powiedz wszystkim, że będziesz trenować

Popularny sposób na zmotywowanie się do działania to ogłaszanie wszystkim znajomym, co masz zamiar zrobić. Działa to również w przypadku treningów. Powiedz rodzinie, przyjaciołom i drugiej połówce, że bierzesz się za trenowanie i kiedy masz zamiar zacząć. Dzięki temu szansa, że faktycznie to zrobisz jest o wiele większa. Znajomi na pewno będą dopytywać, czy faktycznie ćwiczysz i jak Ci idzie. Taka pozytywna presja to spory zastrzyk energii do trenowania.
 

Subskrybuj kanały i blogi sportowe

W sieci znajdziesz terabajty filmów, zdjęć i artykułów na temat ćwiczeń wszelkiej maści. Trenerzy pokazują jak ćwiczyć, użytkownicy prezentują efekty treningów, a to wszystko w dobrej, motywacyjnej atmosferze. Subskrybuj kanały YouTube, fanpage na FB czy Instagramie i regularnie zaglądaj na blogi treningowe. Gwarantujemy, że oglądanie innych ćwiczących i efektów ich działań zachęci Cię do większej aktywności.
 

Słuchaj muzyki podczas treningu

Z pewnością masz ulubione piosenki, przy których Twoje ciało „samo” zaczyna się ruszać. Zgraj najlepsze utwory na telefon lub odtwarzacz mp3 i ruszaj na trening ze słuchawkami w uszach. W rytm dobrej muzyki ćwiczenia są łatwiejsze, a czas mija jeszcze przyjemniej.
 

Korzystaj z planu treningowego

Profesjonalni sportowcy korzystają z planów treningowych, które pozwalają na osiąganie coraz lepszych rezultatów. Gotowy scenariusz ćwiczeń jest znakomitym rozwiązaniem również dla hobbystów. Plan sprawia, że nie musisz zaprzątać sobie głowy wymyślaniem ćwiczeń w dniu treningu ani zastanawiać się, jak długi odcinek powinieneś przebiec. Wystarczy zajrzeć do harmonogramu i po prostu realizować cel. Co jeszcze ważniejsze, każdy kolejny trening to pozycja na liście, którą możesz z satysfakcją odhaczyć. Plan ćwiczeń jest w końcu niczym innym, jak zbiorem celów, które jesteś w stanie osiągnąć. A nic tak nie motywuje do działania, jak seria niewielkich sukcesów i stopniowe wspinanie się na wyżyny własnych możliwości.
 
Jeśli chcesz, przygotujemy dla Ciebie plan treningowy idealnie dostosowany do charakterystyki Twojego organizmu. Zarezerwuj badania w naszym ośrodku. Przeprowadzimy analizę składu ciała, sprawdzimy strefy spalania tłuszczu lub wykonamy pełne badania wydolnościowe i stworzymy dla Ciebie harmonogram, który pozwoli Ci najskuteczniej realizować sportowe cele.