Facebook
www.zmierz-nie-szacuj.pl

Trening siłowy dla kobiet. Dlaczego Panie powinny podnosić ciężary?

wtorek, 6 grudnia 2016 [20:16]
Żyjemy w epoce, w której stereotypy damsko męskie są stopniowo zacierane, jednak w wielu miejscach nadal widać wyraźny podział na zachowania damskie i męskie. Przykład można znaleźć w klubach fitness, gdzie Panowie zdecydowanie częściej sięgają po sztangi i hantle niż Panie. Kobiety zwykle preferują bieżnię, aerobik lub jogę. Tymczasem trenerzy podkreślają, że każdy sportowiec powinien łączyć ćwiczenia siłowe i cardio – by zadbać o zdrowie, lepsze samopoczucie czy sylwetkę. Nie dotyczy to tylko męskiej części klientów siłowni. Panie również powinny chwycić za ciężary, choćby raz w tygodniu.
 
Sprawdź również nasz artykuł: Jak zmierzyć ilość tkanki tłuszczowej?
 

 

Dlaczego kobiety powinny ćwiczyć siłowo?

Odpowiedź na pytanie o to, dlaczego kobiety powinny ćwiczyć siłowo jest taka sama, jak odpowiedź na pytanie, dlaczego nie warto stawiać jedynie na cardio. Najważniejsze powody są następujące:
  • Długie ćwiczenia o niskiej intensywności nie pozwalają na zbudowanie masy mięśniowej.
  • Potrzebujesz większej masy mięśniowej, żeby Twoja sylwetka wyglądała atrakcyjnie.
  • Szczupła sylwetka nie prezentuje się dobrze, gdy mięśnie są zwiotczałe.
  • Nawet jeśli nie zależy Ci na figurze, wiedz, że organizm potrzebuje zróżnicowanych bodźców, by mógł się rozwijać i pozwolił na skuteczne realizowanie kolejnych sportowych celów.
Oczywiście seksowna figura nie musi być i często nie jest głównym celem treningowym. Jeśli jednak zależy Ci na tym, by być lepszą biegaczką czy pływaczką, ćwiczenia siłowe również będą bardzo pomocne. Zwiększają one metabolizm i budują siłę mięśni. Poza tym jest to dobre urozmaicenie planu treningowego, które pozwala odpocząć od ćwiczeń wykonywanych najczęściej.

 

Jakie ćwiczenia siłowe wykonywać?

Zasady wykonywania ćwiczeń siłowych dla mężczyzn i kobiet są podobne. Dotyczy to m.in. wielkości obciążenia i ilości powtórzeń. Zdarza się, że Panie, które sięgają po hantle czy sztangę wybierają bardzo małe obciążenie i wykonują dużą ilość powtórzeń. Utarło się, że tak powinien wyglądać kobiecy trening z ciężarami. Nie jest to prawda. Jeśli chcesz zbudować masę mięśniową, zrobisz to skuteczniej przy pomocy dużego obciążenia i krótszych serii. Warto korzystać z różnych zakresów powtórzeń i odmiennych obciążeń.
 
Dokładny dobór ćwiczeń zależy oczywiście od celów treningowych. Jeśli chodzisz na siłownię dla uzyskania atrakcyjnej sylwetki, warto na początku skupić się przede wszystkim na spalaniu nadmiaru tkanki tłuszczowej oraz rzeźbieniu pośladków. Ten ostatni cel uzyskasz głównie dzięki przysiadom. Możesz wykonywać różne formy przysiadów: klasyczne przysiady, wykroczne czy bułgarskie. Dobrym pomysłem są też przysiady ze sztangą, które pozwalają na zwiększenie obciążenia i zmniejszenie liczby powtórzeń. Do tego warto dołożyć martwy ciąg.
 
Podczas przysiadów ćwiczą nie tylko pośladki, ale również uda i w mniejszym stopniu plecy, brzuch oraz łydki. Dla bardziej zrównoważonego rozwoju warto od czasu do czasu trenować górne partie ciała. Wykonuj np. wyciskanie sztangi, wiosłowanie ze sztangą lub ściąganie górnego wyciągu do klatki.
 
A co ze spalaniem tłuszczu? Ćwiczenia siłowe pomagają również w tym zakresie. Liczne badania wykazały, że ćwiczenia siłowe mogą być nawet skuteczniejsze w redukowaniu tkanki tłuszczowej od cardio. Bardzo efektywny jest również trening interwałowy.
 

Mity na temat ćwiczeń siłowych dla Pań

Wokół kwestii ćwiczeń siłowych dla kobiet narosło wiele mitów, które sprawiają, że Panie rezygnują z podnoszenia ciężarów. Jeden z powielanych błędów mówi, że trening siłowy powoduje przesadne rozbudowanie sylwetki i zamiast szczupłych, kobiecych nóg uzyskasz uda kulturysty, a zamiast delikatnych ramion ręce ciężarowca. Oczywiście uzyskanie takiego efektu jest możliwe… ale tylko, jeśli bardzo się o to postarasz. Jeżeli trening siłowy nie będzie Twoim priorytetem, nie musisz się bać, że zaczniesz wyglądać jak Robert Burneika w spódnicy. Zyskasz natomiast jędrne mięśnie, atrakcyjniejszą linię i większą sprawność.
 
Innym nieporozumieniem jest to, że często myślimy, iż kobiety prowadzące trening zajmują się jedynie prezentowanymi zestawami ćwiczeń… przez cały czas. Gdy oglądasz wyrzeźbioną instruktorkę fitness, musisz wiedzieć, że jej wysportowana sylwetka prawdopodobnie ma źródło również w dużej dawce ćwiczeń siłowych wykonywanych od wielu miesięcy. Prowadzone zajęcia to tylko część sportowego życia instruktorki fitness czy jogi. Jeśli chcesz wyglądać podobnie, również musisz sięgnąć po ciężary!
 
A jeśli chcesz dowiedzieć się, jak powinien wyglądać Twój indywidualny plan ćwiczeń, zapisz się na badania wydolnościowe. Szczegółowo sprawdzimy kluczowe parametry Twojego organizmu i stworzymy idealnie dopasowany plan treningowy!