Facebook
www.zmierz-nie-szacuj.pl

Crossfit: dlaczego warto go uprawiać? Jakie korzyści daje?

wtorek, 7 lutego 2017 [19:09]

Crossfit jest aktualnie popularną formą aktywnego spędzania czasu. Z pewnością to słowo obiło Ci się o uszy, ale być może nie wiesz jeszcze dokładnie „z czym to się je”. Najczęściej pod hasłem crossfit znajdziesz zdjęcia i filmy ludzi robiących przysiady z obciążeniem, wskakujących na podesty czy wykonujących martwy ciąg. Jaki jednak jest cel i myśl przewodnia takiego treningu? Dlaczego tak wiele osób decyduje się na zajęcia tego rodzaju?

 

Zobacz również nasz artykuł na temat: Jak zmotywować się do ćwiczeń?

 

 

 

Maksymalne zmęczenie w 20 minut

W skrócie crossfit przedstawia się często jako sposób na maksymalne zmęczenie całego ciała w ciągu 20 minut. W ramach sesji można wykonywać niemal wszystkie rodzaje ćwiczeń. Trenujący robią pompki, podciągają się na drążku, wskakują na podesty, podrywają ciężary, robią brzuszki, biegają i jeżdżą na rowerku, a nawet pływają na basenie. Możliwości są ogromne, a zakres ćwiczeń jest ograniczony jedynie miejscem, w którym wykonujesz trening.

Crossfit zajmuje zwykle około godziny, przy czym intensywny trening, czyli workout, to mniej więcej 20-30 minut. Niezbędna jest oczywiście rozgrzewka, rozciąganie i krótkie przerwy. Co może zawierać przykładowy trening? Na przykład:

 

  1. Wskoki na podest (box jump)
  2. Przysiady wykroczne
  3. Pompki z jedną nogą uniesioną (na przemian)
  4. Nożyce z piłką
  5. Wyciskanie hantli
  6. Bieg sprintem

 

20 minut w zupełności wystarczy, by doprowadzić się do stanu solidnego zmęczenia. Najbardziej zawzięci ćwiczący po treningu ledwie są w stanie wrócić do szatni, ale oczywiście nikt nie zmusi Cię do takiego testowania własnych możliwości. Ćwicz z intensywnością, która najbardziej Ci odpowiada. Zwłaszcza na pierwszych treningach uważaj, by się nie przesadzić. A gdy już złapiesz wiatr w żagle, zaczniesz ćwiczyć jak komandos. To porównanie nie jest zresztą przypadkowe, bo z crossfitu korzysta m.in. duńska i amerykańska armia, służby policyjne w wielu krajach na całym świecie, jednostki straży pożarnej, drużyny futbolu amerykańskiego i jednostki specjalne. A jeśli zazdrościłeś mięśni aktorom odgrywającym Spartan w filmie 300, musisz wiedzieć, że nie były to tylko efekty specjalne, ale również efekty crossfitu.  Gdy już się rozkręcisz, z pewnością samemu chętnie zaczniesz przesuwać granicę jak najdalej. Satysfakcja z takiego treningu jest ogromna.

 

 

Szybko, energicznie, różnorodnie

Crossfit opiera się na różnorodności. Nie ma jednego planu, który warto realizować. Zmienność jest wpisana w ten rodzaj ćwiczeń i jest też ogromną z zaletą crossfitu, bo trening nie może się znudzić. Ćwiczenia możesz dopasować do własnych upodobań, chociaż trzeba pamiętać o tym, by obciążyć wszystkie grupy mięśni. Warto więc skorzystać z pomocy trenera, który podpowie jakie zestawy są odpowiednie i w jaki sposób prawidłowo wykonywać ćwiczenia. Pod tym względem znakomicie sprawdzają się zajęcia grupowe na siłowniach.

Zestaw ćwiczeń możesz zmieniać za każdym razem, ale jedna rzecz powinna zostać stała. Cały trening powinien być wykonywany szybko i energicznie. Nie jest to kulturystyczne rzeźbienie mięśni, gdzie często robisz ruch powolny i dokładny. Tutaj musisz wykonać maksymalną ilość powtórzeń w jak najkrótszym czasie. A gdy już ostatkiem sił wykonasz ostatni ruch, przechodzisz do następnego ćwiczenia i znów dajesz z siebie wszystko. I tak przez 20-30 minut.

 

 

Kto powinien ćwiczyć crossfit?

Zastanawiasz się czy crossfit jest dla Ciebie? Odpowiedź może być tylko twierdząca. O ile nie istnieją żadne medyczne przeciwskazania do wykonywania bardzo intensywnego wysiłku, z pewnością powinieneś spróbować. Crossfit ćwiczą mężczyźni i kobiety, pracownicy „korpo”, sportowcy i strażacy. Do grup zajęciowych często trafiają osoby, które wcześniej nie prowadziły sportowego trybu życia. Z drugiej strony, crossfit jest też znakomity rozwiązaniem dla osób aktywnych, które chcą spróbować czegoś nowego. Możesz przerzucić się na crossfit w ramach roztrenowania lub po prostu zmienić dyscyplinę, jeśli aktualna forma treningu zdążyła Ci się znudzić.

 

 

Zalety crossfitu:

  1. Angażuje mięśnie całego ciała. W ten sposób efektywnie dbasz o harmonijny rozwój i bardzo efektywnie spalasz tkankę tłuszczową.
  2. To elastyczna forma ćwiczeń. Crossfit można bardzo mocno spersonalizować, bo stanowi wiele zróżnicowanych ćwiczeń. Z łatwością dopasujesz intensywność i rodzaj treningu do własnych potrzeb i możliwości.
  3. Intensywne spalanie kalorii. Crossfit to jeden z najefektywniejszych sposobów na zredukowanie tkanki tłuszczowej.
  4. Buduje sylwetkę i dobrą kondycję. Biegacze długodystansowi nie mogą poszczycić się rozbudowaną klatką piersiową, a wielu kulturystów dostaje zadyszki po biegu na tramwaj. Większość z nas jednak chciałaby mieć i dobrą kondycję i atrakcyjną figurę. Właśnie taki efekt uzyskasz regularnie trenując crossfit.
  5. Każdy może go uprawiać. We wszystkich dużych miastach z łatwością znajdziesz siłownię, na której odbywają się grupowe zajęcia crossfit. A po odpowiednim instruktażu możesz go też wykonywać w domowej siłowni wyposażonej w podstawowy sprzęt lub samodzielnie w klubie fintess.
  6. Wzmacnia układy oddechowy i krwionośny.
  7. Poprawia ogólną sprawność i daje potężny zastrzyk pewności siebie.
  8. Zwiększa wydolność, siłę, kondycję i szybkość!

 

 

A jeśli będziesz chciał dokładnie sprawdzić, jakie efekty przynosi Ci trening crossfitowy, wybierz się na badania do naszego ośrodka. Przeanalizujemy postępy w spalaniu tkanki tłuszczowej i przyroście masy mięśni. Możemy też wykonać dla Ciebie badania wydolnościowe, które pozwolą na sprawdzenie Twoich maksymalnych możliwości. Pomożemy także w przygotowaniu optymalnego planu treningowego, dostosowanego do charakterystyki Twojego organizmu i celów treningowych.